پارچه مخمل ساده و خرید مستقیم آن از درب کارخانه

پارچه مخمل ساده یک پارچه چندلایه با پرزهای متراکم می‌باشد و در هنگام لمس حس ویژه ای را به مخاطب القا می‌کند.
پارچه های مخملی یا اصطلاحا Velvet fabric  دارای نخ‌ها با بافت متراکم و نزدیک بهم است.این پارچه ها غالبا قابلیت تنفس‌پذیری فوق العاده‌ ای دارند. بهترین انواع شامل جنس ابریشم، مخمل ریون یا نایلون، مخمل کتان، مخمل مصنوعی و مخمل خرد شده می‌ باشند. اگر حس نرمی و لطافت پارچه های مخملی مدنطر باشد، می توان با بودجه مناسبتری مخمل ابریشمی را تهیه کرد.

تقاضا برای پارچه کرپ مازراتی مشکی با ارزش و هزینه ساخت آن برخی کارخانه ها را بر آن داشته تا پارچه ها و الیاف یا جزئیات واقعی آن را برای سود بیشتر برچسب گذاری کنند.
این پارچه در اصل پارچه ای با بافت متراکم است.  نخ های این پارچه بسیار نزدیک بهم می باشند .علاوه بر آن با پرزهای کوتاه، ضخیم و مخملی حس لطافت، تنفس پذیری و نرمی ویژه ای را به ارمغان می آورند. این احساس خوشایند زمانی بیشتر واقع می شود، که از الیاف طبیعی بیشتری همچون، پنبه در تولید آن استفاده شده باشد.

مخمل، نماد تجمل

پارچه مخمل ساده

جنس مخمل از دیرباز مترادف واژه هایی همچون نرمی و لطافت و تجمل گرایی بوده است که در اصل از ابریشم ساخته می شده.
جهت تشخیص بهتر و دقیق تر و کیفیت این قبلی پارچه های مخملی ساده ، دوتکه پارجه مخمل را بدین صورت بررسی می کنیم که به تراکم پرز و نخ های پشت پارچه و هم ضخامت نخ و هم جنس الیاف باید توجه کرد. بطور مثال، در هنگام بررسی می توان یک نمونه پارچه مخمل ساده را بصورت مورب تا کرد.

پارچه قلمکار جعفری را می توانید به صورت مستقیم و با کیفیت بالا به قیمت کارخانه خریداری کنید و نماینده فروش مستقیم پارچه فاستونی مقدم را بیابید.
در ادامه نیز باید متوجه شد که چقدر محکم بافته شده است. از این رو انتخاب دقیقتر و بهتر را میسر می سازد.

الیاف مخمل ساده

الیاف پارچه مخمل ساده

بافت پارچه باید بطور مساوی ایجاد گردد و اکثرا نیز بصورت دست ساز و از جنس ابریشم خالص هستند.این پارچه ها گاها بدلیل داشتن الیاف طبیعی قیمت بالاتری دارند. بطور مثال اگر یک ترکیب مخمل مانند Giardino Antico Soprarizzo Velvet  را در نظر بگیرید،  از 70 درصد ابریشم و 30 درصد پنبه تشکیل شده است.از نظر دوام و ماندگاری نیز پارچه مخمل ساده دارای پرزهایی صاف شبیه به فرش می باشند، که آن را بسیار بادوام می سازد. علاوه بر موارد فوق، مخمل ها یک پارچه ایده آل برای دکوراسیون منزل و روکش مبلمان می باشد که بسیار مهم است که از آلودگی ها بدور باشد و کثیفی همچون موی حیوانات روی آن نباشد تا دوام و ماندگاری خود را حفط کند.

تاریخچه مخمل ساده

تاریخچه پارچه مخمل ساده

از دیرباز تا کنون انسانها برای محافظت و پوشش خود از لباس ها و پوشیدنی هایی در انواع سبکهای و مدلهای مختلف استفاده می کردند. آنها برای لباسهای خود از انواع مواد اولیه متفاوت بهره می بردند. یکی از محبوبترین پارچه ها از دیرباز تاکنون پارچه های مخملی ساده است. از این پارچه برای تهیه لباس ها و پوشیدنی های خاص مورد استفاده قرار می گرفته است. در زمانهای گذشته مخمل فقط توسط اشراف زادگان برتن می شد و این پارچه در کشمیر ساخته و پرداخته می شده است.

بعدها این پارچه از سرزمین های بغداد، قاهره آورده شده و از طریق سرزمین های جبرا، فلورانس و ونیز به جهان غرب راه پیدا می کند. مخمل پارچه ای بافته شده برای تهیه لباس ها و پوشیدنی ها مناسب می باشد. این اقلام شامل، روکش مبلمان و پرده، لوازم داخلی منزل، دیوارپوش، لباس ها من جمله لباسهای مجلسی و روپوش های مجلسی  مورد استفاده قرار می گیرد. پرز این پارچه ها توسط نخ های عمودی که بطور همزمان به دو ضخامت بافته می شوند، ساخته می شود.

مخمل ساده  گرانترین و پرطرفدارترین پارچه

مخمل از گرانترین و شاید پرطرفدارترین اقلام صنعت نساجی است که پرطرفدارترین مخمل ساده از جنس ابریشم می باشد و بسیار براق و نرم است. پارچه مخمل ساده از الیاف دیگری همچون، پشم، کتان و هر دو ساخته می شود. جهت مقرون به صرفه تر کردن هزینه های تهیه این پارچه، آن را از الیاف ترکیبی و مصنوعی نیز تولید می کنند. حتی گاها جهت بهره برداری از ویژگی های مفید، هر دو نوع الیاف را بصورت ترکیبی بکار می برند.

علاوه بر مواد اولیه مختلفی که در تولید مخمل ساده مورد استفاده قرار می گیرد این پارچه ها را در طرحها و الگوهای مختلفی تولید می شود. بطور مثال، مخمل چکش خورده به نوعی مخنل اطلاق می شود که توسط غلتکهای فلزی در گرما کوبیده می شود و مخمل خرد شده نیز مراحل تولیدش بدین شکل است که در حالت خیس تابانیده می شود، مثل مخمل پنبه و مانند پارچه ای که بخشی از آن در محلول سوزنده حل می گردد، تولید می شود تا طرح و مدل خاصی بر آن ایجاد گردد.

ویژگیهای مخمل ساده

البته شایان ذکر است که نوع دیگری از این پارچه ها نیز وجود دارد که از پنبه هستند و تا حدودی تقلیدی از این می باشند و اما به نرمی و براق بودن پارچه های ابریشمی نمی باشند.
گرچه این پارچه ارزانتر از مخمل می باشد ولی رنگبندی آن مانند مخمل نیست.
هر دو دسته پارچه نیز برای ساخت لباسهای مجلسی و لباسهای مناسبتهای خاص مورد استفاده قرار دارند ولی مخمل ساده در مقایسه با آتها دوام و ماندگاری بیشتری دارد.
همچنین اگر افراد بودجه کافی برای تهیه مخمل ساده را نداشته باشند، می توانند پارچه شبه مخمل یا همان در زبان لاتین Velveteen را تهیه کنند. مخمل اصل از ابریشم ساخته شده ولی شبه مخمل از پنبه می باشد‌.  در مقایسه با آن براق تر و نرم تر است و پارچه شبه مخمل یا velveteen پرتر و سنگینتر می باشد. این در حالی است که مخمل اصلی به راحتی پوشیده می شود و بسیار سبک است. مخمل اصلی گرانتر می باشد و برای کسانیکه بودجه کافی برای تهیه آن را ندارند، شبه مخمل توصبه می گردد. البته این نکته را نیز باید توجه کرد که مخمل ساده دارای رنگ عمیق تر و بادوام تر از این پارچه می باشد.

مخمل ها از چندلایه متراکم تشکیل شده که در لمس بسیار راحت و نرم هستند و همیشه بصورت دسته ای و نزدیک بهم بافته می شوند. قابلیت تنفس پذیری این پارچه بسیار بالاست و توانایی جذب رطوبت در آن متوسط و توانایی حفظ گرما متوسطی دارد. علاوه بر آن نیز قابلیت کشیده شدن و کشسانی در این قبیل پارچه ها کم می باشد.

اولین بار این پارچه در شرق آسیا تولید شد و کشورهای بسیاری بسته به اینکه پارچه مخمل ساده از چه مواد و الیافی برای تهیه آن استفاده می شود، متفاوت است.

نحوه شستشو این پارچه

شستشو این پارچه با آب سرد و بصورت دستی انجام می پذیرد. مخمل ساده پارچه ای نرم و براق است و معمولا در تهیه لباسهای محلسی و لباسهای شب و اثاثیه و لوازم داخلی منزل و سایر کاربردهای نساجی مورد استفاده قرار می گیرد. باتوجه به گرانی قیمت تولیدات منسوجات مخملی در گذشته، این پارچه را بعنوان پارچه های اشرافی اطلاق می کردند و گرچه بیشتر انواع پارچه های مخمل امروزه از مواد مصنوعی تولید می شود. این پارچه ها جزو براق ترین و نرم ترین مواد ساخته دست بشر هستند که تاکنون تولید شده اند. اولین پارچه مخمل ساده مربوط به قرن ۱۴ ام می باشد که در شرق آسیا تولید شده بود و با اشکال سنتی مخمل با ابریشم خالص ساخته می شد، که باعث محبوبیت این پارچه گردیده است.

تا قبل از دوران رنسانس در اروپا این پارچه محبوبیت ویژه ای داشته است. بطور مثال سوابق تازیخی کشورهای ایران و عراق نشان می دهد، که این پارچه در بین خانواده های سلطنتی بسیار محبوب بوده است. بعد از تولید این پارچه ها با ماشین بافندگی تولید مخمل ارزان می شود و تا حدودی خواص ابریشم پیدا کرد.سراتجام نیز با بکارگیری الیاف مصنوعی تمامی اقشار جامعه توانستند از آن استفاده کنند.

مخمل ساده را فقط می توان با یک پارچه مخصوص بافندگی بصورت منحصر بفردی بافت و تولید کرد که سپس این لایه ها از هم جدا شده و روی رول پیچیده می شوند. پارچه های مخملی ساده اغلب با نخ پنبه معمولی مخلوط می گردد که باعث کاهش کیفیت پارچه و تغییر بافت آن می شود. مخمل ساده با مواد مصنوعی بطور کلی ارزان قیمت خواهد بود. در طول قرنها ده ها نوع مختلف پارچه های مخملی ساخته و عرضه شده است.

انواع پارچه های مخملی

از انواع مختلف پارچه های مخملی می توان به مخمل شیفون که بسیار شفاف و اغلب نیزدر لباس های رسمی و شب تولید می شود، اشاره کرد. علاوه بر آن مخمل خردشده که یکی از انواع متمایز مخمل می باشد. مخمل خرد شده یکی از انواع متمایز مخمل است که بافت متنوعی دارد که با خیساندن و فشرده سازی پارچه تولید می شود. این نوع پارچه ارگانیک و از نظر بصری جذاب می باشد.

مخمل برجسته نیز دارای نمادها و اشکال و طرحهایی می باشد که برروی آن نقش بسته و قسمتی که طرح روی آن وجود دارد. پرزهای این پارچه کوتاه تر از اطراف می باشد و در بیشتر موارد می توان هنگام لمس راحتی آن را حس کرد. علاوه بر آن مخمل چکشی جزو براق ترین شکل مخمل می باشد.این پارچه در هنگام مراحل تولید فشرده می شود. همچنین مخمل لیدن نیز که جزو متراکم ترین پارچه هاست. از آن برای تهیه کت و شلوار و کت کوتاه و مجلل ترین پوشیدنی ها مورد استفاده قرار می گیرد. از انواع دیگر مخملها می توان به مخمل چین دار و مخمل خالی شده یا حکاکی شده که دارای نقوش برحسته است که از هر شکل و طرحی روی آن اسنفاده شده است، اشاره کرد.

قیمت پارچه مخمل ساده

همواره یکی از نکاتی که در هنگام خرید هر نوع پارچه ای بخصوص پارچه مخمل ساده که موضوع اصلی این مبحث نیز می باشد، فاکتور قیمت نهایی است. این فاکتور که جزو اساسی ترین و مهم ترین عوامل خرید پارچه است. بطوری که با حذف واسطه ها تا حد بسیار زیادی می توان قیمت نهایی خرید  پارچه را بهینه کرد. بطوری که خرید از تولید کنندگان بطور مستقیم، همواره از ویژگی هایی برخوردار خواهد بود، تا فروشندگان بتوانند بهترین کیفیت پارچه  را با نازلترین قیمت درب مرکز واردات تهیه کنند.این پارچه ها در کنار پارچه های فاستونی جزو پرفروشترین ها هستند.

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما