پارچه بافته شده

پارچه بافته شده به هر پارچه ای گفته می شود که از بافتن به وجود می آید. پارچه‌های بافته شده اغلب بر روی ماشین بافندگی ایجاد می‌شوند و از نخ‌های زیادی که روی تار و پود بافته می‌شوند، ساخته می‌شوند.

پارچه بافی یا بافندگی پارچه - نساجی

از نظر فنی، پارچه بافته شده به هر پارچه ای گفته می شود که از درهم آمیختن دو یا چند نخ در زوایای قائم به یکدیگر ساخته شود. پارچه های بافته شده عموما دوام بیشتری دارند.

تفاوت پارچه های بافته شده با پارچه های بافتنی

پارچه بافته شده فقط به صورت مورب در جهت های جانبی (بین جهت تار و پود) کشیده می شود، مگر اینکه نخ های استفاده شده کشسان باشند. پارچه بافته شده معمولاً در لبه‌ها ساییده می‌شود، مگر اینکه از تکنیک‌هایی برای مقابله با آن استفاده شود، مانند استفاده از قیچی صورتی یا سجاف کردن.

انواع پارچه های بافته شده و بافتنی و مقایسه آنها | اپلیکیشن زینگ | باربری  آنلاین

پارچه‌هایی که بافته می‌شوند به راحتی پارچه‌های بافتنی کشیده نمی‌شوند، که می‌تواند آن ها را برای بسیاری از مصارف مفید کند. تنوع زیادی با بافتن تولید می شود. آن ها را می توان به راحتی به اشکال مختلف برش داد و برای تولید سبک در لباس بسیار عالی هستند. پارچه‌هایی که تعداد پارچه‌های بیشتری دارند (تعداد روکش و پود موجود) مثل پارچه لباس بلوچی شکل را به خوبی حفظ می‌کنند. پارچه‌های کم‌تعداد دوام کمتری دارند و ممکن است گیر کنند یا کشیده شوند.

پارچه باکرم

پارچه‌ای با روکش سفت که از پارچه‌ای سبک بافته شده، آغشته به چسب‌ها و پرکننده‌ها ساخته می‌شود، این پارچه به‌عنوان رابط استفاده می‌شود تا از یقه‌ها، کمربندها، سرآستین‌ها، بستن دکمه‌ها و غیره در لباس‌ها استفاده کند. آن ها همچنین به عنوان تقویت کننده برای کیف های دستی و سایر اقلام استفاده می شوند.

طراحی پارچه‌های بافته‌شده - نساجی

باکرام و پارچه نخی گلدار یک پارچه پنبه ای سفت (گاهی اوقات کتان یا موی اسب) با بافتی گشاد، اغلب موسلین است. این پارچه در خمیر نشاسته گندم، چسب (مانند چسب PVA) یا پیروکسیلین (نیتروسلولز ژلاتینه شده، که در حدود سال 1910 تولید شد) خیس می شود و سپس خشک می شود. هنگامی که دوباره خیس یا گرم می شود، می توان آن را برای ایجاد پارچه محکم بادوام برای جلد کتاب، کلاه و عناصر لباس شکل داد. در صحافی، پارچه‌های آغشته به پیروکسیلین نسبت به پارچه‌های نشاسته‌ای برتر در نظر گرفته می‌شوند زیرا سطوح آن‌ها در برابر آب مقاوم‌تر است، در برابر حشرات و قارچ‌ها مقاوم‌تر هستند و عموماً استحکام بیشتری دارند. آنها به خوبی می پوشند و مخصوصاً برای استفاده در صحافی کتابخانه ای مناسب هستند، جایی که افراد زیادی به طور مکرر کتاب های یکسانی را در دست دارند. Pyroxylin همچنین اجازه می‌دهد تا جلوه های تزئینی منحصر به فردی بر روی جلد کتاب ها ایجاد شود. آن ها همچنین ضد آب هستند و در برابر حمله حشرات و قارچ ها مصون هستند اما به دلیل ترک خوردن در مفاصل و پوسته شدن گاه گاهی پوشش، پارچه های آغشته به نشاسته را به خوبی نمی پوشند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما