پارچه شمعی و انواع و کاربردهای آن

پارچه شمعی یکی از محبوب‌ترین انواع پارچه است که استفاده از آن، بیش از پیش رواج یافته است. این پارچه ها با خصوصیات و ویژگی های منحصربه‌فردی که دارند، برای تولیدات گوناگون صنعتی و خانگی به کار می‌روند. از دلایل کاربرد بالای این پارچه ها، می‌توان به خاصیت ضدآبی، وزن، رنگ و ضخامت آن اشاره کرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

پارچه شمعی چیست؟

هرچند پارچه شمعی به پارچه ای اطلاق می‌شود که در بافت خود از مواد مصنوعی، به نحوی که خاصیت مقابله با آب و آفتاب را داشته باشد، استفاده کرده است؛ اما خود پارچه شمعی از اختراعات نوین در حوزه پارچه محسوب می‌شود.
این پارچه که نوین‌ترین و جدیدترین عضو خانواده خود می‌باشد، به واسطه کاربرد های بسیارش، در بازار بسیار معروف است.
چرا که تولید آن، انقلابی در صنعت تولید پارچه های ضد آب و آفتاب و صنایع وابسته به آن ها رقم زده بود.
پارچه های شمعی، ورقه های عظیم و انعطاف‌پذیری هستند که بسته به نوع ساخت، درجه ضدآب خاصی دارند.
این ضدآب‌سازی می‌تواند در حین بافت پارچه یا پس از آن صورت بگیرد.

آشنایی مختصر با پارچه شمعی

آشنایی مختصر با پارچه شمعی
الیاف پارچه شمعی در نمای نزدیک

پارچه شمعی به دلیل احساس نیاز مشاغل و صنایع مختلف به نوعی پارچه مقاوم در برابر آب و آفتاب، با ضخامت و خشکی کمتر نسبت به سایر برزنت ها به وجود آمد. همین امر باعث شد تا کارخانه های پارچه برزنت، از ترکیب الیاف نخ پنبه و پلی‌استر یا الیاف نایلونی، پارچه های شمعی را تولید کنند. البته به طور کلی این پارچه ها، بر اساس نوع کاربردشان، از مواد و ترکیبات گوناگونی تولید می‌شوند؛ اما اغلب درصد بالایی از پلی‌استر را در خود دارند.
پارچه شمعی به پارچه مشمعی، ضدآب، بارانی یا تارپ هم معروف است. این پارچه ها از مواد UV، که ضد اشعه ماورای بنفش خورشید هستند، ساخته می‌شوند. به همین خاطر هم در نور خورشید به سادگی نمی‌پوسند.
همچنین که نفوذناپذیرترین نوع پارچه در برابر مایعات هستند. ضمنا، جنس نرم و انعطاف‌پذیر آن ها باعث شده این پارچه برای تولید انواع اجناس مقاوم به کار رود.
پارچه شمعی برای پاسخگویی انواع نیاز ها، در عرض های 100 تا 200 سانتی‌متری، رنگ های گوناگون و با وزن های 220 تا 740 گرمی و به صورت یک لا نخ، دو لا نخ، سه لا نخ، چهار لا نخ، پنج لا نخ و شش لا نخ تولید می‌شود. از بین این پارچه‌ها، پارچه یک لا نخ کمترین ضخامت، و شش لا نخ بیشترین ضخامت را دارد.

پارچه های با ضخامت بالاتر و دارای الیاف نایلونی مقاوم‌تر، در کار های صنعتی بیشتر به کار می‌آیند.

به خاطر نوع بافت و فرمول خاص الیاف مصنوعی که در تولید این پارچه ها به کار رفته است، آن ها قیمت بسیار مناسبی نسبت به کارایی خود دارند.

آشناترین نوع این پارچه ها، پارچه های شبه پنبه ای قدیمی است.

ویژگی های پارچه شمعی

پارچه های شمعی الیاف و بافت بسیار مقاوم و مستحکمی دارند، که به آن ها قابلیت بالایی در ضدیت با آب و مقاومت کششی در برابر پاره شدن یا ایجاد اشکال در بافت می‌دهد. به نحوی که هیچ‌گونه مایعات و آبی را از بافت خود عبور نمی‌دهند. این ویژگی به دلیل استفاده از پلی‌استر در مواد اولیه آن هاست. به همین دلیل آن ها را با نام پارچه های شمعی ضدرطوبت هم می‌شناسند.

همچنین که استفاده از نخ پنبه باعث شده تا لطافت بیشتری نسبت به سایر پارچه های مشابه داشته باشد.

این پارچه ها تا سال ها قابل‌استفاده هستند و مشکلی برایشان پیش نمی‌آید. همچنین که علاوه بر آب، نور خورشید را هم از خود عبور نمی‌دهند و به همین علت برای استفاده در مناطق آفتابی هم مناسب‌اند. البته هرچند که این پارچه ها عایق مناسبی برای حرارت هستند، اما فقط برزنت های نسوز مقاومت بسیار بالایی دارند. مزیت پارچه شمعی نسبت به پارچه های معمولی، تحمل حرارت بسیار بیشتر آن هاست.

ضمنا، تنوع رنگی و درخشش این پارچه، از دیگر ویژگی های مهم آن برای مصرف‌کنندگان است.

پارچه شمعی، می‌تواند چند لایه ای و دارای یک تا شش لایه باشد. همچنین که استفاده از پلی‌استر در این لایه ها، می‌تواند کیفیت پارچه را به شدت بالا ببرد.

از آنجا که کار با پارچه شمعی نیازمند تجهیزات خاصی است، معمولا تولید کاپشن ها و برخی دیگر از محصولات، در کارگاه های پشم‌شیشه صورت می‌گیرند تا سرعت و کیفیت بالاتری را ارائه کنند.

ویژگی های عمومی پارچه های شمعی

ویژگی های عمومی پارچه های شمعی
مایعات در پارچه شمعی نفوذ نمی کنند
  • آب‌گریزی
  • مقاوم در برابر آفتاب و اشعه فرابنفش (UV)
  • مقاومت حرارتی بالا
  • مقاومت در برابر یخ‌زدگی
  • استحکام و دوام بالا در عین سبکی
  • ضخامت کمتر و لطافت بیشتر
  • مقاومت کششی بسیار بالا
  • مقاومت در برابر ضربه
  • انعطاف بالا و نرمش‌پذیری
  • تطبیق‌پذیری
  • شستشوی ساده
  • عمر طولانی
  • مقرون‌به‌صرفه

انواع پارچه شمعی

پارچه شمعی انواع و اقسام گوناگونی دارد. این پارچه ها با توجه به نوع کاربرد، جنس و ضخامتشان، به دسته های مختلفی تقسیم می‌شوند. شناخت انواع این پارچه اهمیت زیادی دارد؛ چرا که امروزه از آن ها برای کار ها و اهداف گوناگون استفاده می‌شود.

انواع پارچه شمعی
انواع طرح های پارچه شمعی

از تفاوت های بزرگ پارچه های شمعی با یک‌دیگر، می‌توان به ماده ای که برای پوشش آن ها به کار می‌رود اشاره کرد. چه بسا این مواد علت نام‌گذاری برخی از آن ها هستند؛ مثل شمعی پشت نقره ای که با ماده ای نقره ای رنگ پوشش داده می‌شود.

بر اساس کشور مبدأ

اغلب پارچه های شمعی موجود در بازار، وارداتی، و اکثر آن ها تولید چین هستند. اما پارچه های کره ای هم در بازار وجود دارند. گاهی هم برخی از آن ها از کشور های اروپایی (پارچه گورتکس) و کشور های دیگر آسیای شرقی وارد شده اند.

اما این احتمال وجود دارد که بسیاری از آن ها هم از تولیدات چینی باشند. چرا که برخی از پارچه های رایج بازار ایران، به سفارش تجار کشور های عربی حاشیه خلیج فارس یا کشور های آسیای شرقی مثل کره و با نام و برند آن ها تولید شده اند. به همین خاطر و به علت سهولت واردات از همسایگان جنوبی، این پارچه ها و برند ها در بازار ایران هم وجود دارند.

البته تولیدات چینی همیشه رده‌بندی کیفی دارند و می‌توانند درجات بسیار متفاوتی داشته باشند.

بر اساس لطافت

این پارچه ها به طور کلی به دو دسته «خشک» و «نرم» تقسیم می‌شوند. اما برای اطلاع دقیق‌تر از لطافت آن ها، بهتر است هدف خود از خرید را برای فروشنده توضیح دهید، تا مورد مناسب را به شما معرفی کند. چرا که این لطافت می‌تواند تا حدودی نسبی باشد و برای هر کاری میزان خاصی از لطافت لازم است.

بر اساس مقاومت در برابر حرارت

این پارچه ها به دو صورت «ساده مقاوم در برابر حرارت» و «نسوز» تولید می‌شوند که هر یک قیمت و کاربرد متفاوتی دارند.

بر اساس نوع رنگ

رنگ‌بندی پارچه‌های شمعی
بازه رنگی گسترده پارچه های شمعی

پارچه های شمعی به دو گروه «مات» و «براق (درخشان)» تقسیم می‌شوند. تقریبا همه انواع پارچه ها، می‌توانند هر دو نوع رنگ را ارائه کنند.

همچنین که پارچه های شمعی می‌توانند طرح‌دار یا رنگی ساده باشند، که این کار بازه انتخاب های مشتریان را به شدت افزایش می‌دهد.

بر اساس جنس

پشت نقره ای

متداول‌ترین، پرکاربردترین و شاید ارزان‌ترین پارچه شمعی، مدل پشت نقره ای آن است. این پارچه به خاطر قیمت پایینی که نسبت به دیگر مدل ها دارد، و کاربرد های بسیارش در صنعت تولید لباس کار و انواع آفتاب گیر ها، بسیار شناخته‌شده است. به طوری که تقریبا همه محصولات پارچه های شمعی را می‌توان با این پارچه تولید نمود. البته این پارچه به خاطر بافت خشکی که دارد، مناسب تولید کاپشن نیست.

پشت‌لاستیک

پارچه شمعی پشت‌لاستیک نسبت به مدل پشت نقره ای و پشت‌سفید، ضخامت بیشتری دارد، اما در عین حال بافت نرم‌تری هم دارد. خاصیت ضدآب این پارچه نیز نسبت به پشت نقره ای، ماندگارتری بیشتری دارد. در نتیجه، از پارچه شمعی پشت‌لاستیک، برای تولید کاپشن، پالتو، بارانی، کیسه های دستی، چادر مسافرتی، کاور و کیسه‌خواب استفاده می‌شود.

پشت‌سفید

از آنجا که لایه ضدآب این پارچه سفیدرنگ است، آن را پشت‌سفید نامیده اند. پارچه شمعی پشت‌سفید از نظر خاصیت و کاربرد بسیار شبیه به پارچه شمعی پشت‌لاستیک است. این پارچه نسبت به مدل پشت‌لاستیک ضخیم‌تر و در نتیجه گران‌تر است.

مموری

این پارچه نسبت به دیگر پارچه های شمعی، نرم‌تر و در عین حال گران‌تر است. تا جایی که می‌تواند قیمتی معادل سه برابر قیمت پارچه پشت نقره ای داشته باشد. این مدل اغلب در صنایع پوشاک به کار می‌رود، چرا که در تولیدات دیگر به لطافتی در حد این پارچه نیاز نیست.

برزنت

پارچه برزنتی شمعی از معروف‌ترین پارچه هاست که به دلیل ضخامت و جنس خشنش، برای ساخت چادر و کاور بسیار مناسب است. این پارچه به دو نوع پنبه ای و پلی‌استری تولید می‌شود. این پارچه تنوع رنگی بالا و قابلیت شستشو هم دارد.

برزنت نایلونی

برزنت نایلونی یا پلاستیکی، همان برزنت کانتینری یا ترانزیتی است. این پارچه ضدآب را با الیاف تشکیل‌دهنده براق آن می‌شناسند، که باعث می‌شود ظاهری شبیه به پلاستیک داشته باشد. این پارچه کیفیت بسیار بالایی دارد و به همین خاطر مصارف بی‌شماری هم دارد.

برزنت لمینت (HDPE و LDPE)

پارچه برزنت لمینت از مقاوم‌ترین و محبوب‌ترین پارچه های ضدآب دنیا است. به طور کلی این پارچه به دو صورت تهیه می‌شود: الیاف پلی‌اتیلن با تراکم بالا (HDPE) و با روکش دو طرفه پوشش پلی‌اتیلن با تراکم کم (LDPE)، که هر دو با رینگ های تقویت‌شده و آب‌بندی حرارتی، تولید می‌شود.

برزنت نسوز

برزنت نسوز، از الیاف سرامیکی مقاوم تا استرس دمایی 500 درجه سانتی‌گراد، با قابلیت مکانیکی فوق‌العاده، از معروف‌ترین پارچه های ضدآتش است.

تنفس‌پذیر یا Gore-Tex (گورتکس)

پارچه ضدآب با قابلیت تنفس‌پذیری یا ممبرین
پارچه تنفس‌پذیر ضدآب مناسب لباس های ورزشی

هرچند این نام، نام یک برند است، اما معمولا، به پارچه های دارای قابلیت تنفس‌پذیری (Membrane) که بخار هوا را از خود عبور می‌دهند، اما از عبور مایعات جلوگیری می‌کنند، اطلاق می‌شود.

بر اساس نوع عرضه

پارچه های شمعی در عرض های ۱۵۰ تا ۱۸۰سانتی‌متری و در صورتی که کالیته باشند، به صورت طاقه های ۱۰۰ و ۱۱۰ یاردی عرضه می‌شوند.

از آنجا که خیلی از پارچه های موجود در بازار به سفارش ایران و توسط چین تولید می‌شوند، به آن ها کالیته یا پشت‌دار گفته می‌شود. اما پارچه هایی مثل پارچه گورتکس که از کشور های آسیای شرقی وارد می‌شوند، به این خاطر که برای سفارش ایران تولید نشده اند، ممکن است در طاقه های با اندازه های متفاوت و با رنگ های متفاوت وارد شوند، که به اصطلاح آن ها را استوک یا غیرکالیته می‌نامیم. این طاقه ها غالبا واردات ثابت و مشخصی ندارند.

به همین خاطر بهتر است پیش از خرید عمده، در این مورد از فروشنده سؤال کنید تا خرید بهتری داشته باشید. چرا که ممکن است تولیدی شما بخواهد رنگ‌بندی خاصی را از محصول عرضه کند؛ و در صورت استفاده از پارچه های غیرکالیته، این کار به شدت سخت خواهد بود. چون مجبور خواهید شد تا برخی از رنگ های محصول را پس از هر دور تولید حذف کنید و رنگ های تازه ای اضافه کنید.

کاربرد های انواع پارچه های شمعی

پارچه شمعی در بسیاری از شرایط به کار می‌آید. به همین دلیل خیلی از افراد این پارچه را به گزینه های دیگر ترجیح می‌دهند.

این پارچه ها اغلب به خاطر ضدآب‌بودن‌شان، در صنعت پوشاک برای موارد متعددی مثل کاپشن ها و پالتو‌ های ضدآب، کاور های بارانی و پیش بند های نوزادان و.‌.. استفاده می‌شوند. همچنین که به علت عبور ندادن نور آفتاب، برای ساخت انواع سایبان ها و کاور های مخصوص نگه‌داری وسایل و دستگاه ها و… نیز به کار می‌روند. از مهم‌ترین کاور ها، می‌توان به آفتاب گیر های جلوی اتوموبیل ها اشاره کرد.

در موارد خاصی، می‌توان از پارچه شمعی به عنوان عضوی سازه ای استفاده کرد. این پارچه در مناطق گرم، می‌تواند دمای محیط را به شدت بکاهد؛ و یا در نواحی پرباران، از خیس شدن محوطه جلوگیری کند.

تولیدات وابسته به پارچه شمعی

لباس و ساک و کوله ورزشی

از این پارچه ها به علت سبک بودن، در دوخت کوله های مسافرتی و کوه‌نوردی بسیار استفاده می‌شود. همچنین که لباس های ورزشی برای سبکی و خنکی بیشتر، از پارچه های شمعی دارای ممبرین که تنفس‌پذیری دارند استفاده می‌شود تا حرارت و عرق متساعدشده از افراد خارج شود و دم نکند.

لباس ها و ابزار زمستانی و بارانی (کاپشن، پالتو، کوله، کیف و کفش)

پیش از پارچه های شمعی، برای تولید لباس هایی که باید ضدآب می‌بودند، از پارچه های پلی‌استری استفاده می‌شد. اما مشکل این پارچه ها پلاستیکی بودن آن ها بود، که باعث بروز حساسیت های پوستی می‌شد. به همین دلیل تولیدی ها به استفاده از پارچه های شمعی رو آوردند. همچنین از آنجا که پارچه های شمعی براق زیبایی بیشتری دارند، خیلی اوقات برای این موارد از آن ها استفاده می‌شود. ضدآب بودن کاپشن های شمعی نسبت به پالتو های فاستونی یا فوتر، وجه تمایز این دو از یک‌دیگر است.

لباس کار

لباس های کار که اغلب در کارگاه ها از آن ها استفاده می‌شود، باید به گونه ای تولید شده باشند که چربی روغن ها در آن ها نفوذ نکند و هم‌زمان در برابر گرما و حرارت هم مقاومت کند. همچنین که افراد در حین کار ممکن است به شدت دچار تعریق شوند، که به همین منظور، از پارچه های شمعی تنفس‌پذیر استفاده می‌شود.

لباس، روکش و پرده بیمارستانی

بیمارستان ها به طور معمول از پارچه های شمعی پشت نقره ای برای لباس کارکنان استفاده می‌کنند. اما این پارچه باعث تعریق افراد می‌شود. به همین خاطر بیمارستان هایی که توان هزینه بیشتر را داشته باشند، از پارچه های گورتکس استفاده می‌کنند. روکش ها و پرده های بیمارستانی هم از پارچه شمعی تهیه می‌شوند تا هم مقاومت خوبی در برابر تغییر دما داشته باشند و هم به سادگی شسته شوند و مایعات در آن ها نفوذ نکنند.

پیش‌بند

برای این‌که مایعاتی مثل روغن ها و آب های دارای ترکیبات رنگی به لباس افراد نفوذ نکنند، پیش بند های مقاوم در برابر مایعات که با استفاده از پارچه شمعی ساخته شده اند به کار می‌آیند.

کاور های بارانی

کاور بارانی قایق
کاور ضدباران برزنتی قایق

از آنجا که پارچه های شمعی مقاومت خوبی در برابر مایعات و به طور ویژه باران دارند، کاور های بارانی مخصوص، از این پارچه تهیه می‌شوند.

کاور ابزار و ماشین‌آلات صنعتی، کامپیوتر ها و ماشین های اداری

برای نگهداری درست از دستگاه ها و کالا های صنعتی، بهتر است آن ها را با کاور های برزنتی پوشاند. این کار طول عمر آن ها را افزایش می‌دهد. این کاور ها می‌توانند برای کامپیوتر ها و ماشین های اداری هم تهیه شوند تا آن ها را از آلودگی مسون بدارند.

روکش محافظ خودرو و ماشین های سنگین

روکش ماشین های سواری باید از برزنت تولید شوند تا در برابر آب و آفتاب مقاوم باشند. پارچه های برزنتی به دلیل سهولت در دوخت اشکال و اندازه های مختلف، گزینه مناسبی برای این کار هستند. همچنین که از همین پارچه ها، چادر برزنت کامیون و تریلی هم تهیه می‌شود. در کل پارچه های شمعی روکش خوبی برای محافظت از محموله ماشین های سنگین در برابر آب‌وهوای بد هستند.

آفتاب‌گیر خودرو

این آفتاب گیر ها باید از پارچه های مقاومی در برابر نور پرحرارت آفتاب تولید شوند، تا هم جلوی نور و حرارت را بگیرند، و هم به سادگی جمع شوند.

سایه بان و سرپوش برای مکان های روباز

سایه بان ها باید طوری ساخته شوند که جدا از ایجاد سایه، امکان استفاده زیر باران را هم بدهند. به همین دلیل از پارچه های ضدآبی مثل پارچه شمعی برای تولیدشان استفاده می‌شود.

پوشش استخر

از آنجا که استخر های روباز نیازمند بخش های سایه‌دار هم هستند، و گاهی نیاز است که سقف موقتی برای مقابله با باران هم داشته باشند، پارچه های شمعی گزینه بسیار مناسبی هستند. چرا که به سادگی قابل جمع شدن هستند و مقاومت بالایی هم در برابر آفتاب و باران دارند. همچنین که برای مراقبت از استخر ها در مقابل آشغال هایی که ممکن است درون آن ها بیفتد، روی آن ها یک پارچه هم‌اندازه با استخر پهن می‌کنند، که آن هم از پارچه شمعی تهیه می‌شود تا هم عمر طولانی‌ای داشته باشد و هم ساده پهن و جمع شود.

پوشش و سایه بان بالکن

بالکن هایی که زیاد آفتاب‌گیر باشند، ممکن است به یک سایه‌بان و پوشش مناسب جمع‌شو نیاز پیدا کنند. به همین جهت، بهترین گزینه، پوشش ها و سایه بان های شمعی هستند.

روکش آلاچیق

برای محافظت از آلاچیق ها از گزند باد و باران و آفتاب، می توان از پارچه های شمعی استفاده کرد و روکش مناسبی برای آن ها تولید کرد. همچنین که این روکش ها باعث می شوند تا در فصل های سرد حرارت داخل بیرون نرود، و در فصل های گرم، گرمای بیرون داخل نشود.

سقف های موقت ضدباران

گاهی خانه ها دچار مشکلات اساسی‌ای، مثل ایجاد سوراخ بزرگی در سقف، می‌شوند. در این شرایط، بیمه برای رسیدگی به ادعا های مطرح‌شده، ممکن است زمان زیادی را بخواهد. برای جلوگیری از صدمات بیشتر، می‌توان با کمک پارچه شمعی یک سقف موقت مناسب ایجاد کرد.

کیسه دستی

کیسه های دستی معمول که برای بسیاری کار ها استفاده می‌شوند، به جهت مقاومت بیشتر و داشتن عمر طولانی‌تر، می‌توانند توسط پارچه شمعی تولید شوند.

کاور محافظ میوه و مرکبات و روکش اجناس درون سوله و انباری

کاور برزنتی محافظ محصولات

پارچه شمعی برای محافظت از مواد غذایی و سایر کالا ها هنگام حمل و نقل یا در انبار ها، از آفتاب مستقیم و باران به کار می‌رود. همچنین که این روکش ها و سایه بان های شمعی، می‌توانند به سادگی جمع شوند و فضای زیادی را اشغال نکنند.

چادر مسافرتی

چادر های مسافرتی باید به نحوی باشند که زیر باران و آفتاب داغ قابل‌استفاده باشند و هیچ‌یک را از خود عبور ندهند. انعطاف بسیار زیاد پارچه شمعی نسبت به سایر پارچه های مشابه، باعث شده تا بسیاری از چادر های مسافرتی با همین پارچه تولید شوند.

خیمه های نظامی و پناهگاه های موقت

خیمه‌های موقت و سبک با پارچه شمعی
یک نوع خیمه موقت ساخته‌شده توسط پارچه شمعی

پارچه شمعی می‌تواند منطقه ای برای پناه دادن به افراد یا خانواده ها فراهم کند، تا عملیات به پایان برسد، یا پناهگاه بهتری ایجاد شود. حمل‌ونقل این پناهگاه ها و خیمه ها نیز آسان است. از این پناهگاه ها در گردشگری و سایت های کمپینگ هم می‌توان استفاده کرد.

کیسه‌خواب

برای این‌که این کیسه ها هوا را گرم و مناسب نگه دارند، بهتر است از پارچه های شمعی که بسیار مناسب این کار هستند در ساختشان استفاده شود. از این طریق مصرف‌کنندگان دچار مشکلاتی مثل گرما و سرمای بیش‌ازحد نخواهند شد. همچنین که استفاده از پارچه های گورتکس می‌تواند سبکی و تعادل هوایی بیشتری عرضه کند.

سطل زباله خودرو

سطل های زباله ساخته شده از پارچه شمعی، در برابر چسبیدن آشغال ها به خودشان مقاومت بالایی دارند. همچنین که به سادگی جمع خواهند شد تا چندان جا گیر نباشند.

ایجاد گلخانه

با کمک پارچه شمعی، می توان گلخانه های کوچک و بزرگی برای تقویت، تسریع و افزایش تولید محصولات کشاورزی ایجاد کرد.

لانه حیوانات و محافظت از دام ها

پارچه شمعی اولیه می‌تواند برای پناهگاه موقت دام ها و حیوانات، در ماه های گرم تابستان و سرد زمستان به کار رود. آن ها برای مزارع و محیط زیست بخشی ضروری از زندگی هستند، و باید تا حد ممکن محافظت شوند.

کاور محافظ کولر

حفاظت از کولر های گازی و آبی در برابر شرایط بد اب‌وهوایی، با استفاده از پارچه برزنت امکان پذیر می شود. پارچه شمعی از پارچه های مناسب این کار است. چرا که سبک است و جا به جایی و استفاده از آن کاری ساده. همچنین به دلیل ضخامت کم آن، می‌توان این محافظ را در خانه ساخت.
این پارچه ها به سادگی از موتور و بدنه کولر در برابر آب، گرد و غبار و تابش آفتاب محافظت می‌کنند. این کاور های محافظ، به خصوص در فصل هایی که از کولر در آن ها استفاده نمی شود به کار می روند.

چتر نجات

به علت مقاومت و استحکام بالای این پارچه ها، خیلی از چتر های نجات توسط آن ها تولید می‌شوند. البته معمولا از انواع مقاوم‌تر و ضخیم‌تر استفاده می‌شود.

اقلام تبلیغاتی

از آنجا که این پارچه ها می‌توانند بسیار محکم و استوار باشند و جلوه خاصی به تولیدات بدهند، گاهی برای اقلام تبلیغاتی از آن ها استفاده می شود. این کار باعث می‌شود که محصول شکیل تر به نظر برسد.

استفاده از پارچه شمعی

معمولا این پارچه ها در فصل های سرد پاییز و زمستان مصرف بیشتری دارند. به خصوص پارچه هایی که برای تولید لباس و پوشاک و کفش و کاپشن و پالتو و… به کار می روند.

نحوه دوخت

آشنایی با نحوه کار با پارچه شمعی، برای مدیریت تولیدی محصولات این پارچه، اهمیت بسیار زیادی دارد:

  1. نقشه کار را روی کاغذ الگو می‌کشیم و دوربری می‌کنیم تا آماده استفاده بر روی پارچه شود.
  2. الگو را روی پارچه با سوزن محکم می‌کنیم، و با اندکی فاصله از لبه آن، با قیچی دوربری می‌کنیم.
  3. با توجه به نقشه، تکه ها را با چرخ خیاطی مخصوص به هم می‌دوزیم.
  4. در نهایت بر اساس نقشه، قطعات حاصله را در نقاط مشخص به هم متصل می‌کنیم.

قیمت‌گذاری پارچه شمعی

شاید بتوان گفت که مهم‌ترین نکته برای انتخاب پارچه توسط تولیدکنندگان، قیمت آن است. چرا که تولید محصولات باید به صرفه و سودآور باشد.
پارچه شمعی با توجه به انواع گوناگون خود و خصوصیات ویژه هر یک، مثل میزان مقاومت در برابر آب، مقاومت در برابر گرما و سرما یا توان کششی و بسیاری جنبه های دیگر، می‌تواند قیمت های بسیار گوناگونی نسبت به دیگر پارچه ها داشته باشد.
به طور معمول، پارچه شمعی اندکی گران‌تر از برزنت معمولی است. اما این گرانی، با دوام بالایی که این پارچه ارائه می‌دهد، آن را به به‌صرفه‌ترین نوع از خانواده خود تبدیل کرده است. همچنین که با مقاومت و ویژگی های کم‌نظیر خود، شما را از تعویض و هزینه مجدد برای تهیه پارچه، تا مدت ها خلاص خواهد کرد.

در نهایت، ممکن است به عنوان مثال، پیش‌بند شمعی پشت‌ لاستیکی کیفیت بهتری داشته باشد، اما با استفاده از پارچه شمعی پشت نقره ای قیمت تمام‌شده پایین‌تر و سود بیشتری خواهد داشت.

نکات پیش از خرید

نکات پیش از خرید پارچه شمعیبررسی جنس پارچه بر اساس هدف خرید

یکی از مسائل مهم پیش از خرید، توجه به ویژگی های پارچه شمعی و کاربرد های آن است. باید بدانید به دنبال چه نوع پارچه ای و برای چه هدفی هستید.
از آنجا که پارچه شمعی متقاضیان زیادی در بین تولیدکنندگان لباس، صنایع ساختمان‌سازی و شهرسازی، باشگاه های ورزشی و بیمارستان ها دارد؛ هر خریداری ابتدا باید بر حسب نیاز خود، پارچه ای را انتخاب کنند که گرماژ و ضخامت مناسب را برای رفع نیازش داشته باشد.

 

بررسی قیمت

مسلم است که قیمت برزنت شمعی بر اساس ضخامت، گرماژ و جنس پارچه متفاوت است. برای مقایسه نوع و قیمت این پارچه ها می‌توانید به صورت غیرحضوری، از مشاوران و کارشناسان نمایندگی های معتبر فروش آن ها کمک بگیرید. همچنین که آن ها می‌توانند موارد مناسب کار شما را پیش پایتان بگذارند تا زودتر به نتیجه برسید.

مسلم است که هر چه مواد اولیه یک تولیدی ارزان‌تر تهیه شده باشند (در عین باکیفیت بودن)، سود نهایی آن تولیدی بیشتر خواهد بود.

بررسی زمان ارسال

برای بررسی دقیق‌تر این مورد، می‌توانید از شرکت فروش عمده پارچه، یک نمونه سفارش دهید و زمان تحویل را بررسی کنید. البته زمان تحویل یک بار عمده قطعا اندکی زمان‌برتر خواهد بود. اما وقتی صحبت از سرعت و دقت تحویل باشد، از روی ارسال نمونه هم می‌توان متوجه فرآیند کاری یک شرکت و گروه بازرگانی شد.

هر چه تحویل سریع‌تر انجام شود، شرکت قابل‌اعتمادتر خواهد بود.

خرید پارچه شمعی

پارچه های شمعی از مهم‌ترین پارچه شمعی ضدآب در بازار هستند. اکثر تولیدات این پارچه در خارج از کشور انجام می‌شود و به همین خاطر پارچه هایی که در ایران به فروش می‌رسند، اغلب وارداتی هستند. از آنجا که این محصولات کیفیت ها و انواع متفاوتی دارند، بهتر است شرکتی را بیابید که متخصصان ویژه این حوزه را داشته باشند.
این پارچه ها انواع مختلفی دارند و توسط مراکز مختلفی به فروش می‌رسند. اما همیشه بهترین و مطمئن‌ترین شیوه خرید پارچه، خرید آن از نمایندگی های رسمی کارخانه هاست. چرا که این نمایندگی ها با مشاوران و کارشناسان مجرب خود شما را راهنمایی خواهند کرد تا مناسب‌ترین نوع پارچه را برای فعالیت خود تهیه کنید.

خرید عمده

اولین نکته برای خرید عمده، شناخت فروشنده و محصول اوست. همچنین که تضمین قیمت مناسب هم قطعا از مواردی است که هر تولید کننده ای به آن اهمیت بسیار می‌دهد. پس بهترین کار خرید از نمایندگی ها و کارشناسان خبره است.

برای خرید عمده پارچه شمعی، کافی‌ست با کارشناسان و مشاوران گروه بازرگانی پارچه‌بازار تماس بگیرید و از لیست محصولات و قیمت های به‌روز مطلع شوید.

می‌توانید نمونه پارچه های منتخب خود را هم سفارش دهید تا از کیفیت آن ها مطمئن شوید. همچنین که در صورت لزوم، حتی می‌توانید به صورت حضوری به دفتر مراجعه و انواع پارچه ها را بررسی کنید و سپس سفارش خود را ثبت کنید.

سفارشات در سریع‌ترین زمان ممکن به دست شما خواهند رسید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما