با انواع پشم شیشه و کاربردهای متنوع آن آشنا شوید

پشم شیشه در دنیای امروزی که برای تهیه هر متریالی از بهترین مواد استفاده می‌شود،یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین مواد استفاده شده برای عایق‌بندی سازه‌ها از نظر حرارتی (گرمایشی و سرمایشی)، و صوتی است.
از این الیاف بسیار نازک در موارد گوناگون از جمله در دیوارها، سقف‌های کاذب، و حتی درها استفاده می‌شود.
در این مطلب قصد داریم شما را با انواع پشم شیشه و کاربردهای متنوع آن آشنا کنیم. پس تا آخر مطلب، همراه ما باشید.

پشم شیشه از چه موادی تشکیل شده است؟

پشم شیشه از چه موادی تشکیل شده است؟

پشم شیشه‌ها (Glass wool)، عمدتا متشکل از تارها و الیاف بسیار نازک شیشه بازیافتی هستند که می‌توانند دماهای پایین (تا 195 درجه سلسیوس) و بالا (تا 230 درجه سلسیوس) را تحمل کنند.
این متریال با ظاهری سوزنی شکل، بسیار نازک و تار و پودهای ریز به عنوان یک محصول ثانویه پس از بازیافت شیشه تولید می‌شود، از این‌رو، به آن فیبر بازیافتی نیز گفته می‌شود.
برای مثال، برای تولید نیم رول پشم شیشه، به حدود 5 بطری شیشه‌ای – که باید بازیافت بشوند – نیاز است.

در روش‌های مدرن تولید پشم شیشه که از قدمت آنها نزدیک به یک قرن می‌گذرد، از مواد مختلفی با خلوص گوناگون استفاده می‌شود تا خاصیت‌های مختلفی را به این متریال اضافه کنند.
اکثر پشم شیشه‌های موجود در بازار حاوی مواد اولیه زیر هستند:

  • سیلیس (نزدیک به 44 درصد)
  • سدیم کربنات (نزدیک به 12 درصد)
  • فدلسپات (نزدیک به 12 درصد)
  • دولومیت (نزدیک به 11 درصد)
  • سنگ آهنگ، باماریم، و سدیم سولفات (هر کدام نزدیک به 3 درصد)

خصوصیات و انواع کاربردهای پشم شیشه

خصوصیات و انواع کاربردهای پشم شیشه

  • این ماده – با اضافه کردن برخی عناصر – می‌تواند تا دمای 300 درجه تاب آوری حرارتی داشته باشد
  • از آن به عنوان دیوارهای حفره‌ای و عایق دیورهای خشک (درای وال) استفاده می‌شود
  • برای عایق کردن سقف، دیوارها، و سقف‌های کاذب سالن‌ها گزینه مطلوبی است
  • از اتلاف گرما در سیلوها و فضاهای بزرگ تا میزان 40 درصد جلوگیری می‌کند
  • برای عایق‌بندی کردن لوله‌های انتقال سیالات (آب گرم و سرد برای مثال)، دیگ‌های بخار، کانال‌های هوایی، مخازن، ساخت پنل‌های سقفی و دیواری، استفاده از این ماده پیشنهاد می‌شود
  • برای ایجاد فضاهای اکوستیک، از پشم شیشه به عنوان لایه صوتی استفاده می‌شود
  • در صورتی که بدون روکش فویل یا کاغذ کرافت استفاده شود، پشم شیشه خاصیت غیرقابل اشتعال دارد
  • اجازه نمی‌دهد باکتری، قارچ و حشرات در دیوارهای چوبی و گچی رشد کنند
  • وزن سبکی دارد و جابجایی آن آسان است و به همین دلیل برای استفاده در فضاهای غیرقابل دسترس پیشنهاد می‌شود

انواع پشم شیشه

پشم شیشه‌ها از نظر نوع ساخت و شکل ظاهری به چند دسته مهم تقسیم می‌شوند که هر یک از آنها کاربردهای ویژه‌ای دارند؛ در ادامه با انواع مهم این متریال آشنا می‌شوید.

 فویل‌دار یا رولی

به این نوع پشمِ شیشه، پشمِ شیشه پتویی نیز گفته می‌شود که از ترکیب رزین گرما دیده با الیاف ظریف ساخته شده و در اندازه‌های 10 متری، 15 متری، و 20 متری تولید و به فروش می‌رسند.
اکثر این نوع پشم شیشه‌ها دارای عرض یکسان (120 سانتی‌متری) هستند و به دو صورت بدون روکش و با روکش آلومینیومی در بازار موجوداند.
هرچه دانسیته (چگالی) پشم‌‌ شیشه‌های پتویی بیشتر باشد، خاصیت عایق‌بندی آنها نیز افزایش پیدا می‌کند، اما از طرفی وزن آنها هم قابل توجه خواهد شد.
از پشم‌ شیشه‌ رولی برای عایق‌کاری کانال‌ها سوله‌های صنعتی، دیوارها و سقف‌های سازه‌های بتنی و چوبی، عایق‌بندی تاسیسات (لوله‌ها و مخازن آب گرم و سرد) و همچنین پوشش اولیه ساختمان‌ها در مناطق سردسیری و گرمسیری استفاده می‌شود.

  پنلی
به این نوع پشم‌ شیشه‌، پشم‌ شیشه‌ تخته‌ای نیز گفته می‌شود و همانطور که از نامش پیداست، در ابعاد یکسان پنلی (120 در 60 سانتی‌متری) در بازار موجود است.
در نمونه‌های سفارشی‌سازی شده آن می‌توان روکش فویل آلومینیومی را به هم با آن اضافه کرد.
پشم‌ شیشه‌ پنلی دارای دانسیته (چگالی) بالایی است و به همین دلیل عایق صوتی و حرارتی بسیار مناسبی خواهد بود. دانسیته این نوع پشم‌ شیشه از 36 تا 110 کیلوگرم بر متر مکعب است، در حالی دانسیته پشم شیشه‌های پتویی چیزی حدود 12 تا 24 کیلوگرم بر متر مکعب می‌باشد.

از آنجایی که دانسیته پشم‌ شیشه‌ پنلی بسیار بالا است، از آن برای عایق‌کاری سردخانه‌ها، مخازن سیالات داغ و مراکز تاسیساتی حساس استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که ضریب جذب صدای این نوع پشم‌ شیشه‌ بین 0.6 تا 0.9 و ضریب حرارتی آن بین 0.029 تا 0.39 است. این در حالی است که ضریب حرارتی پشم‌ شیشه‌های پتویی بین 0.036 تا 0.044 می‌باشد.

 لوله‌ای

این نوع از پشم شیشه‌ها از گرما دیدن الیاف‌های پشم شیشه متراکم در کوره‌های مخصوص بدست می‌آیند و برای کاربردهای مختلف می‌توان در دانسیته‌های مختلف خریداری کرد.
این نوع عایق، کاملا ضداشتعال است و با اینکه جذب صدای تعریف چندانی ندارد، اما برای عایق‌بندی لوله‌های انتقال سیالات بسیار کاربردی است.
پشم‌ شیشه لوله‌ای می‌تواند دمای نزدیک به 250 درجه سانتیگراد را تحمل کند بدون اینکه گرم شود یا آتش بگیرد.
در صنایع شیمیایی برای عایق‌بندی لوله‌ها، در ساختمان‌ها برای عایق‌بندی پکیج‌ها و لوله‌ها روکار از پشم‌ شیشه‌ لوله‌ای استفاده می‌شود.

نکات قابل توجه هنگام استفاده از پشم‌ شیشه‌

نکات قابل توجه هنگام استفاده از پشم‌ شیشه‌

با اینکه پشم‌ شیشه‌ دارای مزایا و کاربردهای متنوعی است، اما هنگام استفاده از آن باید به مسائل مختلفی توجه داشت تا سلامت شما به خطر نیافتد. در ادامه با برخی از این نکات آشنا می‌شوید.

  • پشم‌ شیشه دارای مقاومت رطوبتی بسیار پایینی است، لذا برای استفاده از آن در فضاهای باز بایستی حتما از روکش‌های ضد آب استفاده کرد
  • از آنجایی که پشم شیشه‌ها دارای تارهای بسیار ریز شیشه هستند، در برخی مواقع ممکن است پوست دست نصابان را خراش دهد و حساسیت‌های پوستی ایجاد کند. از این‌رو، هنگام کار با پشم‌ شیشه توصیه می‌شود حتما از دستکش مخصوص استفاده کنید
  • همینطور در بعضی مواقع، ممکن است چشمان کارگران را به دلیل وجود ذرات معلق در هوا اذیت کند
  • هنگام کار با پشم‌ شیشه بهتر است از ماسک‌های مخصوص استفاده کرد تا ذرات معلق آن وارد ریه انسان نشود
  • به طور کلی، هنگام کار با پشم‌ شیشه از عینک مخصوص، دستکش ضخیم، و لباس کار آستین بلند استفاده کنید

خرید عمده

از پشم شیشه‌ فله‌ای که به آن پشم‌ شیشه‌ سفید نیز گفته می‌شود در مواقعی که عایق‌بندی صوتی و حرارتی ضروری نیست و بیشتر ایجاد پوشش مکمل مورد توجه است، استفاده می‌شود.
برای پر کردن فضاهای غیرقابل دسترس، فضاهای نامتقارن از این نوع متریال استفاده می‌شود.
همانطور که در این پست خواندید، از پشم شیشه برای عایق‌بندی سازه‌های مختلف استفاده می‌شود و کار با آن به دلیل وزن سبک، چگالی مناسب، و ویژگی‌های منحصر به فرد دیگر بسیار آسان است.
لازم به ذکر است که پشم‌شیشه‌ فله‌ای همچنان دارای خصوصیات اصلی این نوع متریال یعنی عایق صوتی و حرارتی است و تنها پس از تولید هیچ گونه ماده اضافه‌ای به آن افزوده نمی‌شود و به صورت فله بسته‌بندی شده و به فروش می‌رسد.
قیمت پشم شیشه‌ها نیز به دانسیته، روکش‌دار بودن یا نبودن و کیفیت ساخت آنها بستگی دارد.
هرچه ضریب عایق‌بندی آنها بیشتر باشد به مراتب قیمت‌شان نیز افزایش پیدا می‌کند.
جهت خرید و لازم داشتن هرگونه سوال با مشاوران ما در تماس باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما